Liever gedrukt dan digitaal…

Door 20 april 2015Design, Marketing

Blader jij nog wel eens een krant, folder of tijdschrift door? Of lees je überhaupt nog wel iets wat gedrukt staat op papier?

Tegenwoordig bieden de meeste bedrijven de keuze om informatie digitaal of per post te ontvangen. Veel drukwerk is digitaal te downloaden en te lezen op je tablet en/of smartphone. Deze media-uitingen bieden soms ook nog extra interactieve functies die het lezen nog ‘leuker’ maken. Maar vinden we dit allemaal wel zo grappig? Is het lezen van gedrukte media niet vele malen plezieriger?

Drukwerk biedt meer beleving
De voordelen van het digitaal versturen zijn dat het goedkoper, gemakkelijker en milieuvriendelijker is. Maar het ontvangen van post in mijn brievenbus geeft mij veel meer beleving dan post in m’n mailbox op de computer. Mijn zintuigen willen geprikkeld worden. Ik wil ruiken, voelen, zien en genieten. Wanneer ik digitale post ontvang, mis ik de tastbare sensaties van de vele verschillende papiersoorten waarop de boodschap geprint kan zijn. Goed verzorgd drukwerk heeft een geweldige uitstraling die voor mij o zo waardevol is. Ook de hele sfeer er omheen is al bijzonder: ’s Ochtends op je blote voeten de krant uit de brievenbus halen, snel weer naar binnen en de geur van verse inkt in je op nemen. Mmm… het knisperende papier dat je echt omslaat naar een volgende pagina en er voor zorgt dat je zwarte vingers krijgt. Een totaal andere ervaring dan het ‘swipen’ op een beeldscherm.

Drukwerk is blijvender
Veel mensen vergeten een mailtje zodra ze het hebben gelezen. Als je iemand een folder of brochure geeft dan komt het letterlijk en figuurlijk beter over dan een mailtje met een pdf als bijlage. Drukwerk blijft langer aanwezig. Op de leestafel, in de boekenkast of op het bureau. Het zorgt dus voor een betere herinnering.

Drukwerk leest fijner
Naar mijn mening is het digitaal lezen anders dan het lezen vanaf papier. Het grote verschil zit in de emotie. Het gevoel dat je hebt bij het lezen vanaf papier is volgens mij stukken prettiger, beter voor je ogen en minder verstorend voor jouw dag-nachtritme.

Drukwerk is meer retro
Gedrukte media stimuleert de fantasie en de creativiteit. Wie heeft er vroeger niet een hoedje van een stuk krant gevouwen? Het is een stukje nostalgie dat we niet moeten laten verdwijnen. Probeer maar eens een hoedje van je tablet te vouwen…
Je kunt drukwerk overal mee naar toe nemen. Je hoeft voor een boek, tijdschrift of andere grafische productie niet te beschikken over een internetverbinding. Je hebt daarbij geen last van snoeren, adapters en bliepjes. En kunt heerlijk in jouw eigen tempo genieten van het omslaan van de bladzijden.

Om bovengenoemde redenen geef ik vaker de voorkeur aan gedrukt dan aan digitaal. Het is altijd weer een opwindend moment als het door ons ontworpen grafische product van de drukker komt: hoe ziet het eruit, hoe ruikt het en hoe voelt het? Het is fijn om als beloning voor ons creatieve werk iets tastbaars in handen te hebben dat houdbaarheidswaarde heeft. Dat vind ik zo leuk aan mijn werk als mediavormgever.

Hoe zit dit met jou? Lees jij het liefst van papier of lees je liever digitaal?

Anneke Thijssen

Over Anneke Thijssen

Media Ontwerper

Eén reactie

Laat een reactie achter