Kleurgebruik in logo’s

Door 28 mei 2015Design, Marketing

Het logo is een van de belangrijkste herkenningspunten van een bedrijf. Daarom is het van belang dat het logo het imago van je bedrijf uitstraalt. Maar hoe doe je dat?

Kleur is, samen met vorm en typografie, een belangrijk onderdeel voor de herkenbaarheid en uitstraling van je bedrijf. Een goed gekozen kleur kan er dan ook voor zorgen dat jouw bedrijf extra opvalt, want kleur doet iets met mensen. Maar welke kleur moet je dan kiezen? Er zijn zo veel verschillende kleuren! Zelf maak ik vaak gebruik van Adobe Color (color.adobe.com). Hier kun je makkelijk kleurcombinaties maken en opslaan, maar ook combinaties van andere mensen vinden. Ik vraag me dan altijd af waarvoor ze die combinaties gebruikt hebben.

Elke kleur brengt een verschillend gevoel en boodschap over. Wij als vormgevers zijn hier dan ook veel en bewust mee bezig. Lees hier onder de betekenis van de verschillende kleuren en de associaties die mensen hier over het algemeen bij hebben.

Rood
De kleur rood wordt geassocieerd met bloed en vuur, maar ook met de liefde. Het is een tegenstellende, warme, emotionele en opvallende kleur en roept dan ook passie, kracht, liefde, emotie en activiteit op. Ook geeft de kleur rood signalen af, denk maar aan verkeerslichten, verkeersborden en bijvoorbeeld remlichten. Gek genoeg roept de kleur rood ook een gevoel van honger op. Daarom wordt deze kleur veel gebruikt in logo’s van fastfoodketens.
kleur-rood-blog

Oranje
De kleur oranje wordt geassocieerd met geluk, zonneschijn en in Nederland natuurlijk ook met voetbal en het koningshuis. Het is een warme, heldere kleur en roept dan ook enthousiasme, creativiteit en betaalbaarheid op. De kleur oranje word veel gebruikt door banken en ook voor de doelgroep kinderen.

kleur-oranje-bloog

Geel
De gele kleur straalt warmte, vrolijkheid, plezier en (net als oranje) zonneschijn uit. Hierdoor krijg je het gevoel van blijheid, levendigheid en energie. Het is een opvallende kleur en wordt daarom vaak gebruikt in reclames. Het schijnt dat gele auto’s minder vaak bij verkeersongelukken betrokken zijn, dit komt omdat ze meer opvallen.

kleur-geel-blog

Groen
Groen is een rustgevende, verfrissende en harmonieuze kleur en wordt vaak geassocieerd met gezondheid, natuur en veiligheid, bijvoorbeeld het nooduitgang bordje of het groene verkeerslicht. Het roept ook kalmte vertrouwen, hoop en vrede op. Wanneer je je ogen ontspanning wilt geven kun je het best naar een groene kleur kijken. De kleur groen wordt veel gebruikt door bedrijven die zich bezig houden met duurzaamheid, MVO en de natuur.

kleur-groen-blog

Blauw
De kleur blauw straalt kalmte, succes en loyaliteit uit. Vooral de zakelijke dienstverlening en de overheid maken veel gebruik van deze kleur. Dit omdat de kleur blauw je het gevoel van vertrouwen en begrijpen geeft. Ongeveer veertig procent van de wereldbevolking heeft blauw als lievelingskleur.

kleur-blauw-blog

Paars
Paars staat voor luxe, rijkdom, sensualiteit en spiritualiteit. De kleur paars wordt veel gebruikt in het onderwijs en bij luxe producten. Het straalt het gevoel van macht, romantiek, autoriteit en nostalgie uit.

kleur-paars-blog

Meer weten over de psychologie achter kleuren?
Kijk eens op http://www.marketingtribune.nl/zorg/nieuws/2014/08/infographic-de-psychologi39_1/index.xml

Meer inspiratie opdoen of kennis vergaren over kleurgebruik in logo’s?
Kijk dan eens op https://www.pinterest.com/pin/293367363198314209/

Toe aan een nieuw logo met een bij jouw bedrijf passende kleurstelling?
Een goed ontworpen logo kan mede dankzij juist kleurgebruik tientallen jaren mee. Dit komt omdat onze hersenen de kleuren van een logo koppelen aan een merk, product of dienst. Voor een doordacht logo met een bijpassende kleur kun je altijd bij ons terecht. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over een nieuwe huisstijl!

Neem contact met ons op
Lisa Poort

Over Lisa Poort

Stagiair Grafische Media - Student aan het ROC van Twente, opleiding Grafische vormgeving

Laat een reactie achter