Als social media niet ‘jouw ding’ is

Laat Vindingrijck jouw socialmediakanalen beheren

Sommige ondernemers hebben nog steeds niet de stap genomen om social media te gebruiken om kennis te delen, nieuwtjes over het bedrijf te verspreiden of om hun netwerk en relaties warm te houden. Eigenlijk best gek als je bedenkt dat 9,6 miljoen Nederlanders Facebook gebruiken, waarvan 6,8 miljoen dagelijks. En LinkedIn wordt door 4,2 miljoen Nederlanders gebruikt, waarvan 300.000 dagelijks. Naast particulieren zitten hier ook veel bedrijven tussen: in een paar jaar tijd is het aantal bedrijven dat social media inzet, gegroeid naar 63 procent.

Social media gebruiken is niet echt lastig: vrijwel iedereen heeft een telefoon waarmee je eenvoudig berichten deelt en leest. En anders is er wel een computer, laptop of tablet. Je kunt zelfs een app installeren die jouw socialmediakanalen samenvoegt zodat je niet al die verschillende apps hoeft te openen. Kortom: gemakkelijk en snel kun jij aan je netwerk werken, leads genereren of kandidaten werven.

En toch krijg je veel ondernemers niet zover dat ze sociale media zakelijk in gaan zetten. Waarschijnlijk maken veel van deze ondernemers ook privé geen gebruik van Facebook, Twitter of Google+. Voor een deel zal het dus te maken hebben met een gebrek aan kennis hoe deze kanalen werken en ingezet kunnen worden. En blijkbaar hebben ze het ook niet nodig want de zaken gaan goed en, heel belangrijk, ze hebben er geen tijd voor. Zeker als ZZP’er of met maar een paar man in dienst, lijkt het gebruik van Facebook, Twitter, Instagram, Google+ of YouTube pure tijdsverspilling.

“Het grootste risico is dat je geen enkel risico durft te nemen.”
Mark Zuckerberg

En wij begrijpen dat. Niet voor niks is dit onze eerste blog weer sinds tijden. Wij willen heus wel berichten plaatsen op Facebook en op Instagram mooie afbeeldingen van afgeronde projecten laten zien, maar waar halen we de tijd vandaan? En wie gaat dit doen? Er zijn collega’s weggegaan en er zijn nieuwe medewerkers gekomen. De workflow die er was, is verdwenen met het vertrek van deze collega’s. En de nieuwelingen moesten ingewerkt worden. En opdrachten van klanten gaan voor, en we hébben het toch druk gehad… wat natuurlijk geweldig is. Genoeg argumenten en acceptabele excuses.

Herkenbaar? Maar wat doe je als het niet meer stormloopt met de opdrachten? Ga je dán pas je eigen kanalen weer updaten en je digitale gezicht laten zien? Social media is de acquisiteur van je bedrijf. En eigenlijk een die zijn tijd meer dan waard is en die je al aan het werk moet zetten als het nog goed gaat.

De voordelen van social media voor jouw bedrijf
Er zijn genoeg voordelen op te noemen. Hier de belangrijkste op een rij:

  • Het is gratis, dus je marketingkosten zijn lager.
  • Je netwerk groeit snel, want je bent niet de enige die social media gebruikt.
  • Je website krijgt meer bezoekers omdat je links plaatst in je content.
  • Je kunt doelgericht, tegen relatief lage kosten, adverteren.
  • Je komt snel aan goede sollicitanten.
  • Je krijgt inzicht in je klanten en concurrenten door te monitoren.
  • Je doelgroep geeft sneller (en überhaupt) advies en feedback. Input voor jou!

Maar er zijn ook nadelen
Natuurlijk zijn er nadelen! Dat is precies de reden waarom je het nu niet of nauwelijks gebruikt. Dit zijn de nadelen die wij kunnen bedenken:

  • Het kost tijd om de verschillende platforms te vullen.
  • Het kost moeite om altijd maar nieuwe content te bedenken.
  • Het is openbaar: ook negatieve reacties zijn snel geplaatst.
  • Berichten blijven voor altijd bestaan op het internet.

Wat je vooraf goed moet bedenken
Als je inmiddels al wat overtuigd bent, dan hebben we nog wel een paar tips.

  • Spring niet zomaar in de wereld van social media maar bedenk eerst wat je doel is. Wil je meer mensen naar je website leiden, wil je leads genereren, naamsbekendheid krijgen of producten verkopen? Stem hier je strategie op af.
  • En waar zit je doelgroep? Richt je je op B2B, dan kun je beter meer tijd investeren in LinkedIn. B2C en een wat oudere doelgroep? Focus je op Facebook. Heb je jong publiek nodig? Verdiep je dan in Instagram, Snapchat en Pinterest.
  • Het inzetten van social media moet een belangrijke rol krijgen binnen je organisatie. Het is net zo belangrijk als elke andere vorm van marketing. Dat is wennen, maar probeer het een tijdlang uit. Zorg dat iemand verantwoordelijk is voor de verschillende kanalen en zorg dat er tijd is om een goed plan op te zetten en deze uit te voeren. Alleen dan kan social media echt effectief zijn en bereik je wat je wil bereiken.

En nu misschien wel het beste nieuws
Zie je het allemaal niet zitten? Wij kunnen je helpen. Hoewel hierboven in meer dan 700 woorden staat uitgelegd dat het eenvoudig is om in de socialmediawereld te duiken, begrijpen we het als er nog steeds drempels zijn. En misschien is ‘tijd’ wel de grootste. Goed nieuws: wij hebben altijd tijd voor jou.

  • We kunnen je helpen bij het maken van een plan en het aanmaken/inrichten van alle accounts.
  • We kunnen jouw content voor je nakijken en eventueel plaatsen op verschillende socialmediakanalen.
  • We kunnen zelfs alle content voor je schrijven en plaatsen op diverse kanalen.

Alles is mogelijk; of je ons nou een béétje nodig hebt of als we je complete marketing op social media moeten verzorgen. Bel 0541-536888 of mail naar contact@vindingrijck.nl.

Dorien van 't Foort

Over Dorien van 't Foort