Schrijf jij je eigen teksten?

Bloggen

Schrijf jij je eigen teksten?

2016 is aangebroken en je hebt besloten om dit jaar een nieuwe website voor je bedrijf te realiseren. Eigenlijk weet je niet goed waar te beginnen.. In een eerdere blogpost hebben wij al aangegeven dat het altijd normaal is geweest dat websites eerst opgebouwd werden en als vervolgens het design werd goedgekeurd, er pas nagedacht werd over de tekstuele invulling. Tegenwoordig is dit proces omgedraaid. Want wanneer de website op basis van de teksten wordt gebouwd (en er weinig aanpassingen nodig zijn), worden er veel tijd en kosten bespaart!

Hoe ga je het aanpakken?

Hoe schrijf je teksten voor jouw website? Het is niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt. Een tekstje is snel geschreven, maar is deze ook waardevol voor de lezer? De kwaliteit van de content die je produceert is één van de belangrijkste factoren voor een succesvol bericht. Het moet verhalend zijn om de lezer te boeien. Waardevolle content is content waarin je een antwoord geeft op de potentiele vragen die je klant of koper in het klantproces heeft of vormt. Geen verkooppraatje! Zorg voor diepgang en kijk er voor uit dat de tekst niet te langdradig wordt. Je moet relevante informatie delen die klanten zelf makkelijk zullen ontdekken tijdens hun zoektocht.

Zorgen dat je zichtbaar bent tussen alle content

Jij bent natuurlijk niet de enige die goede content wil schrijven, vele anderen zullen dezelfde aanpak handhaven waardoor er steeds meer content online zal komen te staan. Hoe blijft jouw content dan zichtbaar in de zogeheten ‘content shock’?

Content Shock citaat

Wanneer je content schrijft dat uit langere teksten bestaat, zal je merken dat deze artikelen meer shares en backlinks ontvangen dan kortere artikelen. Op social media zal het ook namelijk steeds normaler worden om lange content te plaatsen en te delen. Social media is voor steeds meer mensen één van de belangrijkste nieuwsbronnen aan het worden. Omdat je door shares en backlinks beter vindbaar bent, is het schrijven van langere teksten op je website dan ook een goede keuze. Vervolgens kun je deze weer promoten door het bijvoorbeeld te delen op jouw social media pagina’s. Via elk social media kanaal kan men regelmatig van deze updates sturen zonder dat de content op je website continu veranderd moet worden. Zorg er daarnaast ook voor dat de SEO van jouw website op orde is zodat de bezoekers jouw content makkelijk kunnen vinden via zoekmachines.

Hergebruik je werk!

Verder is het zeker zo belangrijk om kwalitatieve en relevante content die je eerder al hebt geschreven, up-to-date te maken door deze te hergebruiken. Het is belangrijk dat de content op je website actueel is en het is zonde om de oude content waar je veel tijd in hebt gestoken te wissen. Elke keer wanneer je een dergelijke update stuurt, kun je het in een ander jasje gieten. Maak er bijvoorbeeld een infographic of video over, of schrijf een samenvatting voor je nieuwsbrief. Wees creatief!

Ben jij klaar om aan tekstschrijven te beginnen of lijkt het je toch niet zo eenvoudig? Of kom je tijd te kort? Laat ons ondersteunen, helpen of ontzorgen!

Joske Behrens

Over Joske Behrens

Communicatie Adviseur

Laat een reactie achter