Serie vindingrijke logo’s

Door 15 december 2014 oktober 3rd, 2015 Design

Logo- en huisstijlontwikkeling; persoonlijk vind ik dit het mooiste onderdeel van mijn beroep als grafisch ontwerper. Met de hand of digitaal een vel vol logo’s schetsen, passend bij de wensen van de klant en ook nog een achterliggende gedachte/concept dat sluitend is. Dit is altijd weer een uitdaging. In mijn ervaring en beleving, zie ik soms dat mensen alleen naar het logo kijken. Natuurlijk is een logo op een leeg vel papier ‘wel leuk’, maar het is slechts de basis van een veel groter geheel, namelijk de identiteit.

Een identiteit bestaat veel meer uit beleving, balans en de samenhang van allerlei elementen. Kleurgebruik, beeldgebruik, typografie, fotografie, compositie van onderdelen, stramienen en dan ook nog het consequent gebruik van de hiervan genoemde onderdelen voor alle uitingen. Naar mijn mening is een logo en huisstijl echt sterk en efficiënt als ze een identiteit en consequente stijl hebben of zelfs al als er een leuke knipoog in het logo zit. In een woordmerk of het bijbehorende beeldmerk van een logo kunnen zeer vindingrijke gedachtes zijn verwerkt. Zie bijvoorbeeld het onderstaande plaatje. Persoonlijk vind ik dit soort logo’s altijd het mooist en het meest creatief. In mijn logo ontwerpen zou ik het liefst standaard zulke vondsten willen verwerken, maar helaas is niet elke opdracht hiervoor geschikt. Desondanks probeer ik wel altijd te zorgen voor een balans in alle bovengenoemde cruciale verwante elementen, waardoor een logo een identiteit wordt.

Vindingrijke logo's

Ruud Hovestad

Over Ruud Hovestad

Laat een reactie achter